Brodøsens brogede billeder

Bettina Andersen i galleriet
Foto EL

En brodøse er et andet ord for brodereske, og Bettina Andersen bruger nål og tråd og stoffer i alle farver og kvaliteter i sine skønne tekstile billeder og tasker.

At undervise nordamerikanske kvinder i at quilte må svare til at lære bagerbørn at bage boller. Men det er ikke desto mindre det, kunstneren Bettina Andersen skal, når hun til maj rejser til en lille by i Canada, hvor hun allerede udstiller bl.a. billedet “Efter tsunamien”, og hvor hun skal inspirere kursisterne i at bevæge sig fra den traditionelle quiltning til den mere kunstneriske.

Så langt behøver man ikke at tage for at opleve et bredt udsnit af Bettina Andersens kunstværker, for hun udstiller frem til 30. marts i Galleri Pialeh på hjørnet af Bülowsvej og Grundtvigsvej på Frederiksberg, og så er hun i øvrigt aktuel i en portrætudsendelsen af Frantz Howitz på DK4.  Den har foreløbig været vist tre gange og kan ses igen tirsdag den 20. marts kl. 13.30.

Bettina Andersen er brodøse, det vil sige at nål og tråd er hendes pensel og alle former for tekstiler, men også fiskeskind, træknapper, metalstykker og andet genbrug, er hendes materiale i  tekstile malerier, der ofte består af både quilt, patchwork, collage og broderi. Og ligesom hun spiller på flere teknikker i udførelsen, kredser hun i emnevalget gerne om det dobbelttydige, det eksistentielle, og budskabet grib dagen – eller “Carpe Diem”, som et af de udstillede billeder hedder, mens andre hedder “Sjæl i flammer”, “Kys det nu, det satans liv”, “Livets mosaik” eller “At sætte sig spor”.

Grib dagen

Det var da Bettina Andersen som helt ung var lægesekretær på en kræftafdeling, at hun besluttede sig for at gribe dagen og leve som autodidakt kunstner, men på et solidt fundament i form af først en faglæreruddannelse fra Hellerup Håndarbejdseminarium, og derefter cand. pæd. studiet i håndarbejde ved Danmarks Lærerhøjskole, nu Danmarks Pædagogiske Universitet.

Siden har hun afholdt over 500 kortere eller længere undervisningsforløb i moderne frit broderi på højskoler, seminarier, aftenskoler m.m. i hele Norden, holdt over 50 foredrag, udviklet undervisn ingsforløb, været censor i håndarbejde på lærerseminarier og skrevet bøger. Samt naturligvis udstillet.

“Jeg elsker at formidle fremadrettet med respekt for traditionerne,” siger Bettina Andersen, der selv finder sin inspiration både i naturen, f.eks. på Færøerne, hvor hun har undervist flere gange, og i byen, som da hun tog aftryk af kloakdækslerne på Islands Brygge, hvor hun bor.

Stadig udvikling

“Jeg startede selv med forholdsvis klassisk patchwork, men har hele tiden lagt nye lag på, så jeg i dag er på to spor, dels med en teknik med tråd på tråd, der får billedet til at fremstå tredimensionelt, dels med tekstile malerier, hvor hvert lille stykke stof er et penselstrøg, og hvor man oplever billedet forskelligt, alt efter om man står på en vis afstand eller går helt tæt på,” forklarer Bettina Andersen.

En tredje genre, man kan opleve på Galleri Pialeh, er hendes  croquistegninger, hvor  man skal have næsen helt hen til billederne for at se, at modellerne ikke er skitseret hastigt med en blyant på papir, men broderet med nål og tråd på damaskdug.

Taskenspil

Et kapitel helt for sig er de unikke tasker og Bettina Andersen betegner selv fremstillingen af dem som sit legerum. Mange af dem er lavet af sofapuder med bindingsværksbondegårde, køer og marker som motiver.

“Min farmor elskede også at brodere og havde sit hjem fyldt med dejlige sofapuder. Nogle af dem har jeg så lavet til tasker,” fortæller Bettina Andersen, der forsyner hver enkelt taske med dens nedskrevne tilblivelseshistorie.

Andre tasker er fremstillet af genbrugsmaterialer, f.eks. sorte nylonstrømper, for Bettina Andersen hader at smide ud.

“Atter andre tasker er lavet af stofrester fra mine billeder. Jeg lægger resterne i bunker efter farver, og når en bunke er stor og spændende nok,  begynder jeg at sy en taske,” siger brodøsen, der sætter franske møbestoffer, rynket silke, islandsk fiskeskind sammen med de øvrige rester i de charmerende tasker.

Galleri Pialeh er åben mandag-fredag kl. 12-17.30, lørdag kl. 11-14.  I Bettina Andersens eget galleri og værksted, Isafjordsgade 13, Islands Brygge, København S, kan man både se hendes egne værker og særudstillinger og købe materialer. Se åbningstiderne på www.bettinaandersen.dk

Brugernes mening

Du skal være logget ind som SeptemberNet-bruger for at kunne kommentere.

Log ind eller Opret dig