Det er fedt med fisk

Fisk på is

Vidste du, at ikke alt fedt er af det onde? Når det handler om fisk, kan det nemlig ikke blive fedt nok. Fede fisk er fyldt med sunde livsvigtige fedtsyrer, og med blot en enkelt sildemad om dagen mindsker du risikoen for at udvikle for højt kolesteroltal og hjertekarsygdomme.

Vores omkringliggende have er et skattekammer af nogle af verdens fineste spisefisk, og Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi spiser 300 gram af dem om ugen.

Anbefalet mængde fisk

300 gram fisk om ugen svarer til et halvt stykke rugbrød med fisk til frokost hver dag og et varmt måltid med fisk et par gange om ugen.

Selvom fisk generelt er godt for dig, er det specielt de fede fisk: laks, makrel, sild, hellefisk, stenbider og ål, der er rig på de gode fedtsyrer.

Sprællende sundt – med vigtige vitaminer og gode fedtsyrer

Fisk indeholder vigtige A-D- og E-vitaminer og er en fabelagtig kilde til essentielle fedtsyrer, de såkaldte omega-3 fedtsyrer (EPA og DHA), som kroppen ikke selv kan producere og derfor er nødvendige at få tilført gennem kosten.

Fiskens D–vitamin styrker optagelsen af kalk fra maden og forebygger derved knogleskørhed. Vitaminerne A og E bekæmper skadelige frie radikaler og beskytter derfor kroppen mod sygdomme. De aktive stoffer i fiskens olie, de livsvigtige omega-3 fedtsyrer har også en række sundhedsgavnlige effekter i kroppen.

International forskning har vist, at et øget indtag af omega-3:

  • Reducerer blodets triglyceridindhold
  • Forebygger sammenklumpning af blodplader
  • Nedsænker blodtrykket
  • Hæmmer betændelsesreaktioner
  • Lindrer smerter i ømme led og virker dæmpende på gigtsygdomme.

Få mere af ”det herlige kolesterol”

Hvis du bytter kød ud med fisk, bytter du samtidig en stor del af det usunde mættede fedt ud med det sunde umættede fedt. Det betyder, at koncentrationen af LDL-kolesterol (også kaldet ”det lede kolesterol”) reduceres, mens koncentrationen af det gode HDL-kolesterol (eller ”det herlige kolesterol”) øges en smule. Dermed forbedres forholdet mellem LDL- og HDL-kolesterol, og risikoen for, at du udvikler for højt kolesteroltal eller hjertekarsygdomme, bliver mindre.

Tips om fisk i madlavningen

Du kan hente inspiration til anvendelse af fisk i madlavningen i Fødevarestyrelsens pjece ”Tips om fisk”.

Gengivet med tilladelse fra GT Wellness. www.gtwellness.dk

Brugernes mening

Du skal være logget ind som SeptemberNet-bruger for at kunne kommentere.

Log ind eller Opret dig